Wisselhart is een Utrechts oudercollectief waarin wij, samen met jeugdigen, ouders en anderen (professionals uit de werelden van zorg, onderwijs, wetenschap en bestuur) werken aan inclusief onderwijs en de integratie van ontwikkeling, opvoeding, onderwijs en zorg. Dit doen wij door het uitvoeren van participatief actieonderzoek, het inzetten van ervaringskennis en het uitvoeren van acties en projecten. Wij zetten jeugdigen en hun ouders hierbij centraal en geven hen een nadrukkelijke stem.

Schooluitval trekt een zware wissel op de toekomst van een kind en een gezin. Wij hebben hart voor deze moeilijke situatie. Het wisselhart is het punt waar treinsporen elkaar raken. Dit punt is, door het onderbreken van de spoorrail, gevoelig voor ontsporingen. Bij het passeren van het wisselhart is een harde klap te horen, die de overgang van het ene naar het andere spoor markeert. Stichting Wisselhart wil het punt zijn waarop de sporen leefwereld, zorg en onderwijs elkaar raken. Er is hart nodig voor deze kinderen en voor het integreren van alle sporen. Zodat de trein - de ontwikkeling van het kind - ononderbroken verder kan gaan.
De doelen waar we aan werken zijn:
♥ Erkenning geven aan en erkenning vragen voor het bestaan van schooluitvallers en hun menselijkheid.
♥ Luisteren naar jeugdigen en hun stem laten weerklinken.
♥ Ontmoeting tussen ouders mogelijk maken zodat ze voor elkaar van betekenis kunnen zijn.
♥ Samen met jeugdigen en ouders reflecteren op de ervaring van schooluitval.
♥ Samen met jeugdigen en ouders acties uitvoeren die een sociale benadering van schooluitval dichterbij én verder brengen.
Dit willen we nastreven langs de volgende actielijnen:
➸ Creatieve acties opzetten en publieke procedures benutten om schooluitval op de politieke en bestuurlijke agenda's te houden.
➸ Informatie delen over rechten, procedures, financiering en sociale kaart.
➸ Ouderbijeenkomsten organiseren.
➸ Verhalen van kinderen, jongeren en ouders verzamelen en analyseren.
➸ Lobbyen voor neutrale ouder- en jeugdsteunpunten die informeren, steunen en signaleren.
En - last but not least - willen we een kritisch historisch onderzoek starten naar het ontstaan van de leerplicht. Waarom voerde Nederland in 1901 de leerplicht in als een verplichte schoolgang waarbij verzuim strafbaar werd gesteld? Dit onderzoek zal ons langs verschillende stations brengen: van de Utrechtse Ambachtskinderen en de Fundatie van Renswoude, over de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, tot de stemming over de Leerplichtwet en de installatie van de Commissies tot Wering van Schoolverzuim (de voorloper van de leerplichtambtenaar).